فرانسوا تروفو، اریک رومر، ژاک ریوت، ژاک دمی، آنیس واردا و آنا کارینا، چهرههای مهم جریان موج نو سینمای فرانسه هستند که دیگر در میان ما نیستند. ژان لوک گدار تنها بازمانده این جریان سینمایی است که به طریق جالبی از مابقی مشهورتر و آثارش بحث برانگیزتر هستند. حال او نیز اعلام کرده است که از دنیای سینما خداحافظی خواهد کرد. این سخن در آستانه 90 سالگی میتواند به این تعبیر باشد که گدار به مرگ رودست زده است و خود زودتر از آنکه مرگ به سراغ او آید قصد دارد به جمع همقطارانش در خاطرات سینما دوستان بپیوندد. گدار که برای حدود یک دهه قبل، مرگ سینما را اعلام کرده بود ظاهرا این بار پروژه مرگ خود را نیز کلید زده است. کافیست یک مرتبه آثار او را در ذهن مرور کنیم تا به یاد آوریم او از این دست اظهارات تعجببرانگیز و ساختارشکنیهای آوانگارد کم استفاده نکرده است. بنابراین آنقدر تعجب برانگیز نخواهد بود اگر گدار را به شرط قید حیات در چند سال آینده با یک فیلم جدید مجددا در جشنوارهای ببینیم. به همین بهانه سراغ این فیلمساز انقلابی یا ضدانقلابی رفتیم تا مجدد با زاویهدیدی نسبتا جدید که تا کنون از نگاهها پنهان مانده آثار او را بررسی کنیم. آیا گدار را باید یک انقلابی بنامیم یا یک ضد انقلابی؟ شاید این مهمترین پرسشی باشد که در این پرونده تلاش کردیم تا به آن پاسخ دهیم. واژه انقلابی را در تمام ابعاد سیاسی، هنری و فرمال آن در آثار گدار دنبال کردیم تا در یک گستره چندین دههای به پرسش خود پاسخ دهیم. پرسشی که میتواند برای سینهفیلها جالب توجه و قابل تامل باشد.
فیلمهای بلند ژانلوک گدار:
1960از نفس افتاده/1960 سرباز کوچک / 1961زن زن است /1962 گذران زندگی/1963 تحقیر /1963 تفنگداران / 1964 دسته جدا افتاده /1964 یک زن شوهر دار /1965 آلفاویل / 1965پییرو خله / 1966زنانه مردانه / 1966ساخت آمریکا / 1967 دو سه چیزی که از او میدانم / 1967آخر هفته / 1967 چینی / 1968 یک بعلاوه یک / 1972 همه چیز رو به راه است / 1975 شماره 2 / 1983 نام کوچک: کارمن /1990 موج نو / 1996 برای همیشه موتزارت / 2001 در ستایش عشق /2004 موسیقی ما /2010سوسیالیسم /2014 خداحافظی با زبان / 2018 کتاب تصویر
مطالب این پرونده را با عناوین زیر در آدرسهای لینک شده بخوانید:
زلزله ای برای سینما! ]گدار، هنرمندی که به مِی ۶۸ روح بخشید[/رونالد برگان
یک شاعر، یک شعبده باز حقیقی ]گدار و سینمای واقعیت[/پاول چمبرز
فرزند مارکس و کوکاکولا ]موقعیتگراها چه فکری در مورد گدار میکردند؟[
در ستایش ایجاد وقفه ]نقش ژست و صحنه در سینمای ژانلوک گدار[
بُت ها برای شکستنند ]ژانلوک گدار و سینمایش[
دو سه چیزی که از او می دانیم ]بررسی سبکی فیلم کتاب تصویر ساخته ژانلوک گدار[