واکنش آنی از ونیز 78: بازتاب(والنتین واسیانویچ)
نگاه خیره به جنگ    

بازتاب/ کارگردان، نویسنده، فیلم‌بردار و تدوین‌گر: والنتین واسیانویچ/ بازیگران: رومن لوتسکی، استانیسلاو آسایف/ ژانر: درام/ نمایش: بخش رقابتی جشنواره ونیز/ امتیاز در آی.ام.دی.بی: ۶‌.۶ از ۱۰

 

خلاصه فیلم: این فیلم بر زندگی یک جراح نظامی اهل اوکراین تمرکز دارد که در سال ۲۰۱۴ در خلال جنگ بین این کشور و روسیه در اوکراین شرقی، توسط نیروهای ارتش روسیه به اسارت گرفته می‌شود.

*

مارتا بالاگا (سینه‌اروپا): والنتین واسیانویچ کارگردان اوکراینی که تهیه‌کننده فیلم قبیله (میرسلاو اسلابوشپیتسکی/ ۲۰۱۳) هم بود، مردی همه‌ فن حریف است و معمولا وظایف متعددی را در فیلم‌هایش برعهده می‌گیرد. اثر جدیدش، بازتاب، از این قاعده مستثنی نیست و همین حالا هم جنجال و اختلاف‌نظرهای متعددی را رقابت اصلی جشنواره فیلم ونیز به‌وجود آورده‌، با این وجود اما شیوه‌ای که برای فیلم‌برداری اثرش انتخاب کرده بسیار جالب است. واسیانویچ در اینجا فقط به نگاه‌انداختن به مقوله جنگ بسنده نمی‌کند؛ بلکه به آن خیره می‌شود. به ویژه زمانی که نوبت به نمایش صحنه‌های دقیق و با جزییات کامل از خشونت و شکنجه می‌رسد که به طرز عافلگیرکننده‌ای نیز طولانی هستند.

آنا اسمیت (ددلاین): کارگردان کاربلد اکراینی، والنتین واسیانویچ، با فیلم بازتاب به جشنواره ونیز برگشته‌است. این اثر هم مانند فیلم قبلی او، آتلانتیس (۲۰۱۹) که عنوان بهترین فیلم در بخش افق‌ها را از آن خود کرد و نماینده ۲۰۲۰ اوکراین برای معرفی به اسکار بود، نگاهی جدی به ترس و وحشت‌ موجود در جنگ روسیه-اوکراین دارد. واسیانویچ بار دیگر دوربینش را ثابت و دور از وقایع نگه می‌دارد؛ تا حدی که در بعضی مواقع تشخیص اینکه چه اتفاقی برای چه کسی می‌افتد، دشوار است. ساختار قاعده‌مند قاب هم تا حدودی آن را هراس‌انگیزتر می‌کند.

جسیکا کیانگ (ورایتی): این اثر تداعی‌ دقیق و در عین حال پرشوری از اختلال استرس پس از حادثه است. با اینکه تنها چند سکانس حاوی خشونت شدید _مربوط به قبل و بعد از زندگی  شخصیت اصلی در کنار خانواده‌اش_ وجود دارد، اما بخش اسارت فیلم با تمام وجود تاثیر غیر قابل‌ تحملی دارد. فیلمساز اوکراینی با یک سخت‌گیری بی‌رحمانه‌ این پرسش را مطرح می‌کند که در جنگ چه بر سر روح یک مرد _ و یک ملت_  می‌آید. بازتاب یک اثر مبهم و چالش‌برانگیز است که اگه طرفدار این سبک باشید، با یکی از هوشمندانه، باارزش‌ترین و برانگیزنده‌ترین فیلم‌های حاضر در رقابت جشنواره ونیز روبرو هستید.

1400/7/6 17:23:54